med mat på bordet

Media & Kommunikationsvetenskap är ämnet, Göteborg är staden och godkänd tenta är nyheten. Med det sagt tänkte jag dela veckans tankar.
.
Nu de här första veckorna i skolan har vi pluggat kommunikation, socialpsykologi och sändandet av budskap hit och dit, med betoning på att man som sändare av ett budskap i slutändan ändå inte är den som avgör om budskapet tas emot såsom man önskat eller ej. Något som vi fått repetera tusen gånger om är just att "Makten ligger hos mottagaren" - d.v.s, jag avgör inte om du förstår vad jag vill ha sagt, utan det är du som gör en tolkning utav det jag säger. Jag kan bara hoppas på att jag lyckas vara tydlig nog!
.
Precis på samma sätt är vi som samhällsmedlemmar ständigt mottagare av olika budskap - alltifrån hur människor klär och beter sig i vår klass till vad tidningen på frukostbordet förmedlar är intryck, till oss, från vår vardag. Och samma sak gäller här - du är mottagare av alla dessa intryck. Det är du som tolkar och det är du som väljer vad du ser.
.
Och jag tänker att det är ganska lätt att koppla det här till vår vardag.
Ser vi ett fynd eller ser vi ohumana arbetsvillkor i H&M:s kinasydda plagg?
Säger de smaklösa byxorna att allt inte handlar om yta eller har hon bara ingen stil?
Säger siffrorna i invandringspolitiken att vi bör stänga våra gränser eller ser vi ett behov av att engagera oss?
.
Alldeles för ofta tappar vi perspektiven, blir helt felbalanserade i vårt tänk. Tänk om vi kunde se världen med andra ögon. Om vi kunde se mer än bara yta och nymålade fasader. Om vi kunde se så klart att orättvisorna inte längre gick att blunda inför.
.
Mitt i vår självupptagenhet tappar vi både tacksamhet och perspektiv. En grådassig måndag är ändå en grådassig måndag i ett land med fred. En regnig höst är i alla fall inte torka i Östafrika. Dyr kurslitteratur innebär fortfarande gratis skolgång. Med det sagt är det kanske dags att lägga lite extra energi på att lyfta blicken och försöka se friskt, våga vara ärliga med oss själva och världen runtomkring.
.
Makten ligger hos oss och vi väljer.
Vad ser vi egentligen?

Kommentarer
Postat av: cary

du är klok klok klok min vän.

2011-10-03 @ 00:44:17
URL: http://caryw.blogg.se/
Postat av: kristina

riktigt bra skrivet!

2011-11-13 @ 21:03:17
URL: http://liontakiart.blogg.se/
Postat av: Smsa Låna

För en gångs skull lärde jag mig något genom att läsa en blogg. Det är inte varje dag man gör det direkt, tack för att du lägger ner din tid på att blogga :).

2012-01-12 @ 23:33:51
URL: http://smsalåna.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0